Actueel

Nieuws

Samenwerken aan zijinstroom in de techniek

Samenwerken aan zijinstroom in de techniekjh'Samenwerken aan zij-instroom in de techniek’ is een interessante TechYourFuture publicatie waarmee de waarde van Publiek-Private Samenwerkingen (PPSsen) vanuit meer invalshoeken wordt bekeken. Deze manier van kijken wordt door onderzoekers toegepast op vier in de praktijk werkende PPSsen, waaronder Startplein Techniek met Loopbaanleren in Rivierenland (zie pag. 16). In de publicatie worden een paar algemene lessen getrokken en besproken hoe het model kan helpen als ondersteuning bij bestaande of nieuwe samenwerkingen.

Wat leren uit de samenwerkingen met daarbij zaken die opvallen
De ‘bril’ van de onderzoekers beschrijft de resultaten van vier invalshoeken. Dit zijn:
1) Wat is de waarde van de samenwerking?
Genoemd wordt dat er regionaal lerende netwerken van veel partijen voor arbeidsmarkt vraagstukken ontstaan. In de regionale praktijk blijkt dat lastig te realiseren zijn. Mogelijk kan hier vanuit regionaal bestuur samen externe onderzoekers winst in worden gemaakt.

3) Hoe wordt waarde gecreëerd?
Genoemd wordt dat jobcoaches van gemeenten betrokken blijven tot de passende match is bereikt. Hierbij vallen twee zaken op: 1) in het matchtraject hebben gemeentelijke jobcoaches (vaak) een dubbelrol van coach en handhaver en 2) na de passende match in het bedrijf stopt het loopbaanleren niet en is het belangrijk dat de vertrouwensband uit het matchtraject nog een tijdje wordt benut totdat duidelijk is dat dit door het bedrijf intern is overgenomen.

Genoemd wordt dat er door een groter bereik en bundeling van kanalen schaalvoordelen worden behaald waardoor meer individuele scholingen gebundeld in klasjes beter renderend worden. Staat dit niet op gespannen voet met het individuele leren? Een overweging kan een didactisch aanpak zijn waarbij een groter aantal individueel lerende kandidaten elk een maatwerk traject krijgen. Dus dat een groter aantal individuele trajecten gebundeld worden.

4) Wat zijn de (maatschappelijke) kosten en baten?
Genoemd wordt dat iedere partner zijn eigen afwegingen maakt welke investering haalbaar is. Dat gebeurt inderdaad maar daarbij is het wel zo belangrijk wat iedere partner zelf uit de samenwerking kan halen op korte termijn en wat het denkt via leren en ontwikkelen op de wat langere termijn er uit te kunnen halen. Dit is niet een momentopname maar een proces.

Genoemd wordt dat opbrengsten vooral besparingen, niet gemaakte kosten zijn omdat bedrijven werknemers er bij krijgen. De opbrengsten van bedrijven is meer dan alleen het netwerk, nieuwe informaties en afstemming. Werkgevers maken in een PPS zien dat ze kiezen voor inclusief werkgeverschap en dat heeft zijn effect op ook de huidige werknemers, het ‘zittend’ personeel dat zo meer vitaal en fit wordt gehouden. Of kiest de werkgevers voor flexibiliteit met een flexibele schil van ZZP’ers en inleenkrachten? De PPS kan de werkgever helpen om een leercultuur te ontwikkelen waarin LLO voor iedereen nieuwsgierig kan zijn. Dus zowel werkgever, werknemer als werkzoekende.

Wat te leren uit de praktijkvoorbeelden?
2: vertrek vanuit de personeelsbehoefte van regionale bedrijven.
Daarmee wordt regionaal talent tekort gedaan omdat via jobcarving werkgevers maatwerk kunnen maken voor ieder, veel aanbod. Het is belangrijk om de kwetsbare kandidaat met afstand tot de arbeidsmarkt op zijn smalle talent in te zetten en hem zo (zelf)vertrouwen te laten winnen. Van hieruit durft en kan hij zich meer en/of bredere taken toe laten delen of nog beter: er zelf om gaan vragen. Daarmee leert de werkgever ook maatwerk te maken voor nieuwkomers maar dit ook voor zittend personeel, de huidige werknemers te maken. Zo wordt zijn organisatie veel meer vitaal, fit en slagvaardig dan wanneer de huidige personeelsbehoefte leidend moet zijn voor een PPS samenwerking.

5: betrek niet alleen werkgevers aan de voorkant bij werving en matching maar neem het hele team hierin mee.
Immers met die nieuwe collega’s gaat de nieuwkomer straks samenwerken en zij kunnen hem maken, maar ook breken. Dit ondanks alle inzet en goede bedoelingen van werkgever aan de voorkant. Zeker is het genoemde over begeleiding van kandidaten bij en na plaatsing.

10: blijf met elkaar leren en laat dat zien met wendbaarheid als er nieuwe omstandigheden, partners en/of ideeën/kansen langs komen.

Wat kun je met dit canvas?
Genoemd wordt dat ieder nieuw initiatief het wiel niet opnieuw moet uitvinden.
Dat is maar de vraag want een bepaald ontdek-, ontwikkel-, leerproces is nodig om je als persoon en community deeleigenaar te voelen van de PPS samenwerking. De canvast kan wel helpen om dit leren, ontdekken te versnellen of anderszins te faciliteren. Een lerende community bestaat individuen die leren en dat met andere willen en kunnen delen zodat daarmee de samenwerking verbetert.

Informatie: HBO Windesheim Flevoland lectoraat Nieuwe Arbeidsverhoudingen of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (06-278 43 751) of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (06-278 32 611).

BètaTech Services op RTL4

IMG 20200909 WA0020jh

Afgelopen week was BètaTech Services twee keer op RTL4 te zien in het Dit is Holland programma met aansprekende voorbeelden van leren in techniek. In september ’20 maakte RLT4 TV opnamen van deze activiteiten voor hun Dit is Holland TV serie. 

 

IMG 20200909 WA0034jh

Scholieren Smart Building enthousiast maken
In beeld kwam het door Wilma de Wolf georganiseerde Tiny House project van ORS Lek en Linge VMBO Culemborg samen met Tech-lokaal Maas & Waal en de Prefabfabriek Culemborg. Natuurkundedocent Renate Tijsterman laat haar leerlingen een tiny house ontwerpen zoals die komend najaar in de wijk naast de school door de Prefabfabriek worden gebouwd. Daar het coronatijd was, werd het Tech-lokaal ingezet om hun innovatieve lesaanpak op de school uit te rollen. Ze coachten ook de docent voor de lessenserie. In de laatste les beoordeelden architect Philip Mens en Teun van Laarhoven van de Prefabfabriek de werkstukken.

Zijinstroom in techniek
Naast het techniek enthousiast maken van scholieren laat BètaTech Services ook een mooi voorbeeld van zijinstroom in techniek zien. Het project Gelders Vakmanschap bracht Benita van Ettegen uit Elst in beeld. Zij werkte al lang als officemanager, rondde kortgeleden zelfs een HBO opleiding op dit terrein af maar haar hart trok steeds naar techniek, metaal in het bijzonder. Afgelopen zomer kwam ze bij Klomp & Gijzen in Elst aan de slag in een combinatiebaan van kantoor en werkplaats. Ze gaat bij Technova College Ede nog met een metaal opleiding starten om zo naast praktijk ook theorie en achtergronden goed te leren beheersen.

IMG 20200909 WA0056jh

IMG 20200909 WA0074jh

Twee mooie techniek voorbeelden die op zondag 1 november ’20 en zaterdag 7 november ’20 in het RTL4 programma ‘Dit is Holland’ te zien waren. 
Informatie: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (06-280 43 751) of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (06-278 32 611).

MBO 4 opleiding Smart Building Rivierenland in de maak

Vorige maand was de Smart Building Rivierenland (SBRIV) Onderwijs Advies Commissie (OAC) voor de derde keer. Na twee keer bij Dormakaba Dodewaard was ROC Rivor Praktijklab in Tiel de locatie. Als start was er een presentatie van BOL 4 Mechatronica student Jim Aalbers over projectonderwijs en zijn ervaringen hiermee. Later werd in De Leijgraaf Smart Building open source omgeving kennis gemaakt met de eerstejaars opdrachten als Tiny House en Bushalte van de toekomst.

Leren van De Leijgraaf Smart Building

De vierde OAC vergadering is op 3 maart ’20 bij De Leijgraaf in Oss en kunnen de leden hun vragen en kwesties direct aan de docenten en studenten stellen. De OAC leden zijn ondernemers uit bouw, installatie en elektro, docenten van ROC Rivor en Lingecollege VMBO en vertegenwoordigers van de opleidingsbedrijven Bouwmensen Rivierengebied en IW Midden.

Afgelopen najaar ontving ROC Rivor goedkeuring op de Crebo aanvraag Smart Building voor zowel de BOL als de BBL opleiding. In de praktijk betekent dit dat de BOL 4 Middenkaderfunctionaris route wordt gevolgd. Momenteel wordt gewerkt aan de businesscase met daaraan vast een communicatieplan voor werving van studenten.

Leerlingen en ouders nieuwsgierig maken

Afgelopen en dit lopend schooljaar worden vanuit het Toptechniek in Bedrijf (TiB) Smart Building Rivierenland netwerk workshops en activiteiten op VMBO TL scholen georganiseerd voor leerlingen. Hierbij geven bedrijven en Tech lokaal Maas en Waal ondersteuning, Zo worden leerlingen nieuwsgierig gemaakt naar innovatieve technieken in de gebouwde omgeving.
Op de VMBO opleidingsmarkten wordt vanuit Platform Techniek Rivierenland aandacht bij leerlingen en ouders gevraagd voor de nieuwe opleiding die waarschijnlijk per augustus 2021 start. Het brengt flink wat nieuwsgierigheid bij jong en oud boven.

Tot slot verheugend te melden dat De Leijgraaf in hun Smart Building open source leeromgeving voor ROC Rivor een afgeschermd deel heeft ingericht waarin een ieder als student kan en mag grasduinen. OAC leden maken hier dankbaar gebruik van om zich zo een beeld van de toekomstige student te vormen. En ook om zicht te krijgen op het niveau van de opleiding. Binnenkort wordt ook gekeken naar de examen omgeving die het Graafschap College bij Concreet laat ontwikkelen.

Informatie: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (06-412 33 988), Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (06-280 43 751) of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (06-278 32 611).

Afbeeldingen


Docent Hans de Lang en student Jim Aalbers lieten de verbinding tussen praktisch en theorie onderwijs zien in de ROC Rivor Mechatronica werkplaats.


2) Uitleg van Jim Aalbers over hoe hij als laatstejaars in zijn eindopdracht een werkend prototype aan het bouwen is.


3) Hoewel De Leijgraaf open source omgeving eenvoudig toegankelijks is, blijft het voor eerste bezoekers toch even kijken en praten om de eigen weg hierin te vinden.

Technoplaza Zevenaar: effectmeting en borging

Techniek is niet alleen voor jongensJaarlijks komen 1.500 groep 7 en 8 leerlingen van twintig verschillende scholen vier keer naar het technieklokaal. Technoplaza bestaat vijf jaar en nam twee keer deel aan Attitude Techniek Monitor effectmetingsonderzoeken.

Borging Technoplaza
Het technieklokaal trekt elk jaar meer leerlingen vanuit meer scholen. Een verklaring kan zijn dat op een centrale plaats techniek en wetenschap onderwijs op een hoger niveau wordt aangeboden dan op afzonderlijke scholen. Om dit succes te borgen werd op 5 november ’19 een convenant getekend met vier partijen 1) Lindus ondernemersvereniging, 2) Liemers College voortgezet onderwijs, 3) POA (Platform Onderwijs Arbeidsmarkt) en 4) LiemersNovum basisonderwijsgroep. Dit is een vijfjarige afspraak om gezamenlijk het project te ondersteunen.

Effectmeting ATM
Bij de start in 2015 nam Technoplaza direct deel aan een Attitude Techniek Monitor (ATM) effectmetingsonderzoek van BètaTech Services. Zomer 2016 verscheen het rapport met aanwijzingen hoe anders en beter technieklessen aan te bieden. Een belangrijke verbetering was dat er meer tijd kwam voor nabespreking en reflectie met leerlingen op wat techniek voor hen is en betekent.
Als onderdeel van een Provincie Gelderland onderzoek nam Technoplaza samen met vijf andere Gelderse technieklokalen in 2018 deel aan een ATM effectmetingsonderzoek. Technoplaza en Technodiscovery Apeldoorn gingen door voor de eindmeting in het voorjaar 2019. Afgelopen zomer rondde BètaTech Services de twee ATM effectmeting rapporten af.
Aan het ATM onderzoek bij Technoplaza namen 600 leerlingen deel aan de beginmeting en 300 aan de eindmeting vanuit twintig scholen. Opvallende uitkomsten van 2018/19 zijn dat techniek minder interessant wordt gevonden en dat leren in techniek minder leuk is. Maar ook dat techniek niet moeilijk is en niet alleen voor jongens is. Leerlingen vinden techniek belangrijk, niet moeilijk en wel leuk, maar kiezen toch voor een andere studie of loopbaan.

Wat gaat er bij techniekpromotie mis?
Hier zijn twee sporen in aan te geven. Het eerste is de verbinding van techniek onderwijs op school en bij Technoplaza met de praktijk in bedrijven: leerlingen zien dit niet. Techniek is en blijft een leuke activiteit op school en is belangrijk voor de maatschappij, maar verbinding met de individuele leerling lijkt er niet te zijn. Een tweede aandachtspunt is de verbinding met ouders aan techniek onderwijs en bedrijfsleven. Zonder deze verbindingen vallen leerlingen en hun omgeving snel terug in stereotype beelden.
Het Bèta & Tech Mentality onderzoek laat zien dat techniek in de hedendaagse maatschappij voor ieder interessant kan zijn. Maar ook dat het belangrijk is dat leerlingen worden geboeid en gebonden aan een techniekwereld en dat ze gaan ontdekken welk bèta type ze zelf zijn. Antoine de Saint-Exupéry van o.a. De Kleine Prins leerde al dat je voor het bouwen van een schip beter kunt leren verlangen naar de eindeloze zee in plaats van direct met hout te gaan sjouwen.

Technoplaza met bedrijven
Afgelopen zomer startte het technieklokaal met een nieuwe samenwerking onderwijs - bedrijfsleven. Drie bedrijven ontwikkelden samen met Technoplaza opdrachten. Slim Opgewekt!, Kremer Installatie en Buitink Technology lieten hun voorbeelden zien. Mogelijk biedt deze samenwerking en de opdrachten mogelijkheden om leerlingen naar en vooral in bedrijven te krijgen om zelf te zien hoe beroepsbeoefenaren in techniek werken. Helemaal mooi als ouders mee gaan naar de bedrijven.

Informatie

  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (06-280 43 751)
  • Huub Traag (Technoplaza coördinator bedrijven): Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., 06-222 02 614

Assessor opleiding Waardering van Capabiliteit afgerond

In het voorjaar 2019 volgden arbeidsmarktinnovatoren Wilma de Wolf en Jan Heeres bij Centrum voor Waardering van Capabiliteit in Almere de vierdaagse assessoropleiding. Capabiliteit is de combinatie van aanleg, kennis en ervaring die een persoon tijdens zijn (vrijwilligers)werk, opleiding, hobby's en leven heeft opgedaan maar nog niet heeft omgezet in een opleidings of branche certificaat.

Dit is Erkenning van Verworven Competenties (EVC) en via zo'n traject met een intake, invullen van portfolio en onderzoek plus beoordeling kan dat via een eindbeoordeling wel gebeuren. Soms is voor de kandidaat nog wat aanvullend maatwerk opleiding nodig en soms wat extra bewijzen vanuit de eigen werkplek.

Na het behalen van het certificaat bekwamen beide arbeidsmarktinnovatoren zich in de assessment praktijk door drie keer onder supervisie van ervaren assessors deel te nemen aan assessments. Beide hebben inmiddels een praktijkdag gedaan.

Informatie: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (06-280 43 751), Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (06-278 32 611) of bij CeWaCa directeur Kees van Oosterhout (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., 06-506 84 361).

CeWaCa op de steigerVlnr Kees van Oosterhout, Jessica Schuur, Jan Heeres, Wilma de Wolf

 

Jan Heeres

Jan Heeres Zeggen wat je doet en doen wat je zegt

Dit maakt het leven voor iedereen, inclusief mezelf eenvoudig, overzichtelijk en aangenaam. Dit is zaken concreet en werkzaam maken waarbij een ieder zich in het proces thuis voelt en mede eigenaar is van de resultaten.

Wilma de Wolf

Wilma de Wolf Vanuit creatieve samenwerking maatwerk-projecten ontwikkelen

Ik zie een uitdaging in het verbinden van mensen, hen aan te spreken op hun unieke kwaliteiten en hen te stimuleren tot een productieve, creatieve samenwerking.